Napisz do nas:
Bezpośrednio na kontakt@mediclaw.pl, lub skorzystaj z formularza kontaktowego (otrzymasz kopię wysłanej wiadomości).
Napisz do nas:
Bezpośrednio na kontakt@mediclaw.pl, lub skorzystaj z formularza kontaktowego (otrzymasz kopię wysłanej wiadomości).
Reklama to niewątpliwie kluczowy elementem każdej działalności gospodarczej. Odpowiednio dobrana strategia marketingowa determinuje powodzenie wprowadzenia nowego produktu na rynek. Należy jednak pamiętać, iż reklama musi być zgodna z prawem i spełniać wymogi odpowiednich regulacji krajowych oraz unijnych. Nie inaczej jest w przypadku wyrobów medycznych, których reklamowanie począwszy od 1 stycznia 2023 r. odbywa się na nowych zasadach.
Pojęcie wyrobu medycznego definiują przepisy unijne. Określa je Rozporządzenie PE i Rady (UE) 2017/745 z dnia 5 kwietnia 2017 r. w sprawie wyrobów medycznych (dalej: Rozporządzenie”). Zgodnie z art. 2 pkt 1) Rozporządzenia wyrobem medycznym jest narzędzie, aparat, urządzenie, oprogramowanie, implant, odczynnik, materiał lub inny artykuł przewidziany przez producenta do stosowania – pojedynczo lub łącznie – u ludzi do co najmniej jednego z następujących szczególnych zastosowań medycznych:
i który nie osiąga swojego zasadniczego przewidzianego działania środkami farmakologicznymi, immunologicznymi lub metabolicznymi w ludzkim ciele lub na nim, ale którego działanie może być wspomagane takimi środkami.
Wyrobami medycznymi są również wyroby do celów kontroli poczęć lub wspomagania poczęcia oraz produkty specjalnie przeznaczone do czyszczenia, dezynfekcji lub sterylizacji wyrobów medycznych.
Jako przykładowe wyroby medyczne można wymienić wózki inwalidzkie, ciśnieniomierze, aparaty słuchowe, plastry, testy ciążowe czy niektóre tabletki do ssania oraz syropy
Wymogi w zakresie reklamowania wyrobów medycznych reguluje przede wszystkim ustawa o reklamie wyrobów medycznych z dnia 7 kwietnia 2022 r. (dalej jako: „Ustawa”).
1 stycznia 2023 r. weszły w życie przepisy rozdziału 12 Ustawy, w którym znajdziemy listę kluczowych zasad, jakie należy uwzględnić przy tworzeniu reklamy wyrobów medycznych. Zgodnie z nimi reklama taka:
Rozporządzenie dotyczące reklamy wyrobów medycznych formułuje dodatkowe zakazy. W reklamie wyrobów medycznych zabrania się używania tekstów nazw, znaków towarowych, obrazów i symboli lub innych znaków, które mogą wprowadzić w błąd użytkownika lub pacjenta co do przewidzianego zastosowania, bezpieczeństwa i działania wyrobu poprzez:
Co się dzieje z reklamami wyrobów medycznych, których rozpowszechnianie rozpoczęto przed
1 stycznia 2023 r. a nie spełniają powyższych wymogów wynikających z nowych przepisów ?
Reklamy takie można nadal rozpowszechniać, jednak nie dłużej niż do dnia 30 czerwca 2023 r.
Nie. Reklamy nie stanowią katalogi handlowe lub listy cenowe, zawierające wyłącznie nazw handlową, cenę wyrobu lub specyfikację techniczną, jak i informacje umieszczone na opakowaniach oraz załączonych do opakowań wyrobów, wymaganych przepisami Ustawy lub Rozporządzenia.
Przede wszystkim mogą to być sankcje nakładane przez Prezesa Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych (dalej : Prezes URDPL). Zgodnie
z art. 57 Ustawy, w przypadku stwierdzenia przez Prezesa URDPL naruszeń wydaje on decyzję administracyjną nakazującą usunięcie stwierdzonych naruszeń lub zaprzestanie publikowania, ukazywania się lub prowadzenia danej reklamy. Może on także wydać decyzję nakazującą publikację wydanej decyzji w miejscach lub środkach masowego przekazu, w których ukazała się dana reklama. Decyzje takie mają rygor natychmiastowej wykonalności.
Ustawa daje Prezesowi URDPL także możliwość nakładania administracyjnych kar pieniężnych. Zgodnie z art. 103 ust. 2 Ustawy za prowadzenie reklamy wyrobów medycznych w sposób sprzeczny
z wymogami Rozporządzenia i Ustawy może zostać nałożona kara pieniężna w wysokości do 2 000 000 zł.
Należy także pamiętać o tym, iż reklama wyrobów medycznych nie może powstać w oderwaniu od wymogów wynikających z innych aktów prawnych. Istnieją bowiem także ogólne regulacje prawne dotyczące reklamowaniu produktów i usług. Te przepisy to przede wszystkim ustawa z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Istotne jest bowiem, aby reklama nie stanowiła nieuczciwej praktyki rynkowej i nie przekraczała granic uczciwej konkurencji. Nie uwzględnienie tych wymogów naraża podmiot na ryzyko odpowiedzialności cywilnej, a nawet karnej.
Granice reklamowania wyrobów medycznych zostały w sposób ścisły wyznaczone w przepisach. Zatem nie każdy pomysł na reklamę, który z biznesowego punktu widzenia ma duże szanse na powodzenie będzie zgodny z prawem. Biznesowe aspekty muszą uwzględniać również w rozsądnym zakresie istniejące regulacje, tak aby nie narażać się na poniesienie wspominanych w artykule sankcji.
Źródła:
Wiedza prawnicza
Doświadczenie w biznesie
Stały kontakt z klientem
Znajomość rynku medycznego