Napisz do nas:
Bezpośrednio na kontakt@mediclaw.pl, lub skorzystaj z formularza kontaktowego (otrzymasz kopię wysłanej wiadomości).
Napisz do nas:
Bezpośrednio na kontakt@mediclaw.pl, lub skorzystaj z formularza kontaktowego (otrzymasz kopię wysłanej wiadomości).
Jako przedsiębiorcy mamy obowiązek prowadzić działalność gospodarczą z zachowaniem zasad uczciwości oraz rzetelności. Wymaga tego od nas nie tylko etyka, ale w głównej mierze obowiązujące przepisy prawa, powstrzymując się od czynów nieuczciwej konkurencji. Czym jest dotycząca tego ustawa i co warto na jej temat wiedzieć?
W naszym prawie obowiązek stosowania się do zasady uczciwej konkurencji powstał jako reguła dotycząca prowadzenia działalności gospodarczej. Przestrzegając stworzonej przez władze ustawy, musimy zachować przejrzystość biznesu z poszanowaniem dobrych obyczajów, a także interesów pozostałych uczestników obrotu gospodarczego.
Omawiana przez nas zasada jest jedną z podstaw odpowiednio działającej gospodarki. W jej myśl powinniśmy powstrzymywać się od czynów nieuczciwej konkurencji, natomiast w razie ich zaobserwowania – zgłosić danego przedsiębiorcę do odpowiedniej instytucji.
Jeśli mamy podejrzenie lub pewność, że konkretny przedsiębiorca dopuścił się czynu nieuczciwej konkurencji, możemy zgłosić go do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Takie prawo przysługuje nam niezależnie od tego, jaką działalność gospodarczą prowadzimy oraz jakiej wielkości jest nasza firma.
Skargę możemy złożyć zarówno przez anonimowy sygnał, wykorzystując do tego formularz zamieszczony na stronie internetowej UOKiK, jak i poprzez wysłanie wiadomości e-mail zawierającej opis sytuacji bądź telefonicznie lub pocztowo na adres instytucji.
Celem ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, jak sama nazwa wskazuje, jest zapobieganie oraz zwalczanie nieuczciwej konkurencji, a także równe traktowanie wszystkich przedsiębiorców. To dokument z dnia 16 kwietnia 1993 roku (Dz.U. z 2022 r. poz. 1233 ze zm.).
Zadaniem ustawy jest ograniczenie nieodpowiednich zachowań konkurencji związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą – przede wszystkim w budownictwie, handlu, produkcji rolnej oraz przemysłowej czy w branżach usługowych. Regulacja swoim zakresem obejmuje zarówno czyny, jak i przewiduje odpowiednie sankcje za dopuszczenie się nieuczciwych zachowań.
Działania określane w Ustawie jako czyny nieuczciwej konkurencji nie zostały konkretnie sprecyzowane. Oznacza to, że nie znajdziemy w niej gestów, które są odbierane jako takie. Możemy więc zaliczyć do nich również niewskazane wprost zachowania, mieszczące się w ogólnej definicji zagadnienia.
Jednym z przykładów czynu nieuczciwej konkurencji będzie wprowadzające w błąd oznaczenie naszej firmy, związane na przykład z tożsamością. W uproszczeniu to sytuacja, w której wykorzystujemy nazwę bądź symbol przedsiębiorstwa, które stosowane są przez inną osobę.
Kolejnym przykładem czynu nieuczciwej konkurencji jest niewłaściwe oznaczenie towarów albo usług lub oznaczenie geograficzne ich pochodzenia. Nieuczciwość polega wtedy na wywołaniu nieprawdziwego wyobrażenia o tym, skąd pochodzą oferowane przez nas produkty.
Gdy spotkamy się z praktyką nieuczciwej konkurencji w branży medycznej, powinniśmy zgłosić przedsiębiorcę do UOKiK. Dobrym pomysłem będzie także skonsultowanie się ze specjalistami zajmującymi się sprawami dotyczącymi prawa medycznego, którzy pomogą nam załatwić wszelkie formalności i zapewnią wsparcie w walce z czynami nieuczciwej konkurencji.
MedicLaw to kancelaria, w której pracują eksperci specjalizujący się w prawie medycznym. Doskonale znamy specyfikę działania branży, od lat obsługując lekarzy, szpitale oraz przychodnie, ale również fizjoterapeutów, gabinety stomatologiczne czy przedsiębiorców zajmujących się świadczeniem usług z zakresu medycyny estetycznej.
Posiadamy rzetelną wiedzę prawniczą, doświadczenie w biznesie oraz wyróżniamy się znakomitą znajomością rynku medycznego. W podejmowanych działaniach stawiamy na stały kontakt z klientem, by każda osoba korzystająca ze świadczonych przez nas usług zyskała pewność podjęcia najkorzystniejszej decyzji dotyczącej wyboru naszej kancelarii.
Czynem nieuczciwej konkurencji jest każde działanie, które wprowadza klientów w błąd co do skrótu literowego naszej firmy, jej oznaczenia bądź innego charakterystycznego symbolu, z którego zgodnie z prawem korzysta inne przedsiębiorstwo.
Celem ustawy o nieuczciwej konkurencji jest ograniczanie i zapobieganie takim działaniom, wpływającym negatywnie na prawidłowe funkcjonowanie gospodarki.
Wiedza prawnicza
Doświadczenie w biznesie
Stały kontakt z klientem
Znajomość rynku medycznego